Yrityksen arvot – vain kauniita sanoja?

Mitä sinulle kertovat sanat: ekologisuus, asiakaslähtöisyys ja positiivisuus? Kaikki nämä ovat hyvin yleisiä sanoja yrityksien arvoissa. Mutta mitä esimerkiksi asiakaslähtöisyys tarkoittaa asiakkaan näkökulmasta käytännössä? Eikö pitäisi olla itsestäänselvyys, että asiakkaita kohdellaan hyvin ja edetään asiakkaan ehdoin. Tarjoaako tämän korostaminen yrityksen arvoissa mitään erityistä asiakkaan näkökulmasta?

Loimme Askeleen arvot yhdessä koko tiimin kesken. Emme perustaneet pientä tiimiä, joka suunnittelee mitkä sanat kuulostaisivat asiakkaidemme korvissa mukavalta, vaan pohdimme yhdessä tapaamme toimia ja asioita jotka tiimissämme antavat meille energiaa ja joista olemme ylpeitä. Lopputuloksena nostimme ylös voimaannuttavia asioita, joiden mukaan toimimalla voimme luoda arvoa asiakkaillemme. Nämä arvot ovat esillä toimistomme seinällä, jossa ne muistuttavat meitä kaikista hyvistä puolista jokapäiväisessä toiminnassamme.

Osuuskuntamme näki arvojen määrittämisessä mahdollisuuden erottua joukosta ja parantaa toimintaamme, aivan liian moni yritys heittää tämän mahdollisuuden hukkaan. Arvojen tulee perustua toimintaan, eivätkä ne eivät saa olla vain johdon suunnittelemaa sanahelinää, jota käytetään yhtenä markkinoinnin keinona. Niiden täytyy perustua yrityksen toimintaan ja heijastaa yrityksen aitoa toimintakultuuria ja työskentelyilmapiiriä.

On tärkeää tehdä arvoista näkyviä työntekijöille. Paras mahdollinen tilanne olisi, jos työntekijät pääsisivät mukaan arvojen kehittämiseen, tämä on kuitenkin erittäin harvoin mahdollista. Ihannetilanteessa jokainen työntekijä osaa nimetä yrityksen arvot ja myös ymmärtää miten ne näkyvät juuri hänen hänen työnkuvassaan ja jokapäiväisessä toiminnassaan. Mielestäni jokaisen yrityksen tulisi pyrkiä tähän. 

Onko lukijoillamme mielipiteitä yrityksen arvoihin liittyen?

Emma Valtonen
Emma Valtonen
By | 2017-06-21T14:18:10+00:00 kesäkuu 21st, 2017|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment