Suomalainen työkulttuuri tukahduttaa luovuuden

Suomalaista työkulttuuria on haukuttu autistimaiseksi ja tönköksi. Työpaikalla vallitsee kyyninen ilmapiiri, eikä turhille tunteille ole tilaa. Taukohuoneen kahvipöydässä kuumimmat puheenaiheet ovat yleensä ulkona vallitseva sää, tai mitä Pekan eväsrasian sisältä löytyy. Valitetaan pienistä, eikä osata nauttia omista, eikä varsinkaan muiden onnistumisista. Onko asiat jopa liian hyvin kotimaassamme, että pienistä asioista iloitseminen sekä aito kiinnostut työkavereitamme kohtaan livahtaa mielestä. Suomessa harvoin koemme aitoja vastoinkäymisiä, mikä saa meidät takertumaan enemmän elämän pieniin epäkohtiin takiaisen lailla, kun sen sijaan keskityttäisiin oleellisiin asioihin sekä aitoon vuorovaikutukseen.

Suomalainen työkulttuuri on niin tuloskeskeistä, että välillä kaikki mikä ihmisille oikeasti merkitsee, pääsee unohtumaan. Ajoittain olisi suotavaa pysähtyä miettimään, minkä vuoksi työtä tehdään ja pohtia minkälainen merkitys sillä on omassa elämässä. Vai onko työn merkityksen unohtaminen pohjimmainen syy työssä jaksamiselle, sekä siellä viihtyvyydelle? On vaikea löytää motivaatiota omaa työtä kohtaan, jos ei koe tekemäänsä työtä merkittäväksi.

Tee sitä mitä kohtaan tunnet paloa!

Työtä täytyy tehdä sen vuoksi, että siitä pitää. Oikeat motivaattorit, kuten tavoitteellisuus, yhteisöllisyys ja uuden oppiminen johtavat paljon parempiin lopputuloksiin verrattuna tuloskeskeiseen ajatteluun. Yritysjohtajien tehtävä on saada työntekijöistään paras mahdollinen potentiaali irti ja motivoida heidät rautaiseen kuntoon. Johtajien asettaessa yrityksen edut yksilöiden edelle, on väärä tapa ajatella, mikä lopulta saastuttaa koko yrityksen ilmapiirin. Työmaailmassa jaksamisen kannalta pomon ja muiden kollegoiden tärkein tehtävä on tsempata toisia ylä-, sekä alamäissä, lopettaa pienistä murehtiminen ja pitää tavoitteet päällimmäisenä mielessä.

Työssä viihtyvyys lähtee pienistä tekijöistä!

Luo työpaikalle ilmapiiri, jossa kaikki viihtyvät. Aito vuorovaikuttaminen ja työkavereista välittäminen heijastavat moneen. Kuuntele mitä työkaverillasi on sanottavana ja pyri olemaan heidän tukenaan. Jos työpaikalla ei uskalleta puhua asioista avoimesti, syntyy väkisinkin ilmapiiri, jossa työntekijät eivät viihdy. Välitä tunteesi aidosti ja uskalla olla oma itsesi. On typerä ajatus viettää työpaikalla suurin osa elämästään, jos ei pysty aidosti nauttimaan siitä.

Meidän markkinointiosuuskuntamme hierarkia on olematon ja kaikki perustuu kaverijohtamiseen. Kun asettaa kaikki samalle viivalle yrityksessä, niin avoimuus säilyy.

Älä väheksy edellä mainittuja asioita, sillä työpaikalla yleinen hyvä meininki johtaa myös yrityksen parempaan menestykseen tuottavuuden ja tulosten muodossa. Muista nauttia siitä mitä teet!

Otto Väisänen

Tiimiyrittäjä, Markkinointiosuuskunta Askel

By | 2017-10-03T08:07:56+00:00 lokakuu 3rd, 2017|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment