Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta yrityksellä vain yksi

Meillä jokaisella on nimi, jolla meitä puhutellaan ja josta tunnistamme itsemme. Myös yritys tarvitsee nimen, josta se tunnistetaan. Yrityksen nimen valitseminen voi olla vaikeaa, mutta prosessia voi helpottaa (tai vaikeuttaa) kiinnittämällä huomiota ainakin näihin oleellisiin asioihin:

  1. Viestin merkitys: Yrityksen tai tuotteen nimeä valittaessa on pohdittava, mitä halutaan viestittää potentiaalisille asiakkaille. Halutaanko korostaa yrityksen perinteisyyttä vai kenties rohkeutta?
  2. Yrityksen tai tuotteen kohderyhmä: Kohderyhmän valinta vaikuttaa jo tässä vaiheessa, sillä on mietittävä esimerkiksi, valitaanko yritykselle kansainvälinen vai nimenomaan suomalaisiin vetoava nimi.
  3. Mitä palveluja tai tuotteita yritys myy? On hyvä, ettei nimi sekoita yritystä johonkin aivan toiseen alaan -näin vältytään ensimmäisiltä väärinkäsityksiltä.
  4. Nimen mieleenpainuvuus: Nimeksi kannattaa valita helposti tunnistettava, kirjoitettava ja lausuttava nimi. Tällainen nimi jää helpommin mieleen ja yritys löydetään paremmin, kun kirjoitusvirheitä ei synny hakukoneella hakiessa.
  5. Jos tähdätään kansainvälisille markkinoille, kannattaa myös tarkistaa mitä nimi tarkoittaa muilla kielillä. Useimmat tietävät vuosien takaisen Lumian nostattaman kohun sen portugalinkielisestä käännöksestä. Tältäkin nololta tilanteelta oltaisiin vältytty nopealla sanakirjan vilkaisulla.
  6. Älä kopioi: Usein markkinoinnissa kannustetaan kopioimaan menestyjiltä. Nimeä ei kuitenkaan kannata kopioida, sillä kopiointi näkyy usein läpi. Ja, jos brändin olennaisin elementti on syntynyt suoran kopioinnin tuloksena, ei brändiin synny luottamusta. Tässä kohtaa täytyy siis pystyä omaperäisyyteen.

 

 

Askeleen nimen takana ei ole mitään tarkkaan noudatettua teoriaa tai tarkoitusta. Olimme nimen valintavaiheessa niin alussa omassa yritystoiminnassamme, ettemme perustaneet päätöstä minkään teoreettisen opin pohjalta. Mietimme kuitenkin selkeitä, lyhyitä ja helposti muistettavia nimivaihtoehtoja. Halusimme myös rehellisen suomenkielisen nimen, emmekä halunneet luoda kuvaa kansainvälisestä yrityksestä. Näin jälkikäteen katsottuna Askel on nimenä erinomainen, eikä kukaan meistä haluaisi sitä enää vaihtaa. Olemme rakentaneet omaa yrityskuvaamme nimen ympärille ja meillä on nyt kasassa koko ajan kehittyvä hyvä kokonaisuus. Aluksi säikähdimme Askeleen kuulostavan liikaa kenkäkaupalta tai muulta vastaavalta, mutta huoli on osoittautunut turhaksi, emmekä ole kertaakaan kohdanneet väärinkäsityksiä.

Vaikka Askel ei suoraan ylläolevan listan kaltaista käynyt läpi, tulivat kaikki yllämainitut asiat keskinäisessä dialogissamme esille. Tällainen lista olisi kuitenkin voinut selkeyttää yhdessä läpikäymäämme prosessia. Toivottavasti siis yllälistatusta on hyötyä tuleville yrityksille nimen valitsemisvaiheessa!

 

 

 

Viivi Virolainen

By | 2017-08-23T14:40:08+00:00 elokuu 23rd, 2017|Askel, Brändi, Tiimiyrittäminen, Yrityksen kehittäminen|0 Comments

Leave A Comment