Näy Googlessa

Nykyään, jos yritystäsi ei löydy Googlesta tai netistä ollenkaan, ajatellaan ettei sinua käytännössä ole edes olemassa. Jos sinulla ei ole olemassa olevia nettisivuja, tee ne viimeistään nyt! 60 prosenttia ostoprosessista tapahtuu nykyisin etsimällä tietoa Googlesta. Enää ei vain mennä kauppaan ihmettelemään, vaan taustatyö on tehty kotisohvalta käsin googlettamalla. Jos sinulta löytyy jo nettisivut, niin hienoa. Mutta jos menet Googleen, onko sivusi Googlen etusivulla? Enkä tarkoita, että oletko hakutuloksissa ensimmäisenä, kun googlaat oman yrityksesi nimellä.

Kun uusi potentiaalinen asiakas etsii tuotteitasi tai palveluitasi, ei hän tiedä yrityksesi nimeä. Jos olet esimerkiksi luontaistuotteita myyvä pieni yritys Lappeenrannassa, ei asiakas osaa hakea sinua yrityksesi nimen perusteella. Asiakas kirjoittaa todennäköisesti Googleen “luontaistuotteet Lappeenranta”. Löytyykö yrityksesi Googlen ensimmäiseltä sivulta? Jos ei, nyt on oikea aika tehdä asialle jotakin.

Hakukoneoptimointi voi kuulostaa vaikealta ja tekniseltä asialta ensimmäisellä kerralla, mutta sitä se ei ole. Hakukoneoptimointi vaatii töitä, eikä se käy käden käänteessä.

Hakukoneoptimoinnissa tärkein asia on sisällön tuottaminen. Mikäli nettisivuillasi ei ole kunnollista sisältöä, ei sivu silloin myöskään nouse Googlessa ensimmäiselle sivulle. Sisällön on ennen kaikkea oltava merkityksellistä asiakkaan näkökulmasta. Vältä sivuillasi kertomassa turhaa jargonia, kuten milloin, missä ja kuka yrityksesi on perustanut. Nämä ovat asioita, jotka eivät kiinnosta asiakastasi. Asiakastasi kiinnostaa tuotteesi, palvelusi ja ennen kaikkea ratkaisusi hänen ongelmaan.

Blogi on erityisesti loistava väylä alkaa luoda sisältöä nettisivuillesi. Jos sinusta tuntuu siltä, ettei sinulla ole minkäänlaista aavistusta, mitä sivuillesi voisit kirjoittaa, mieti onko joitakin asioita, joita asiakkaasi kysyvät sinulta usein. Sisällön on ennen kaikkea oltava asiakkaan kannalta relevanttia ja merkityksellistä. Tuntuuko sinusta, että mikäli kirjoitat jonkin ongelman ratkaisusta sivuillesi, ei asiakas enää halua ostaa palvelua sinulta vaan tekee sen mieluummin itse? Päinvastoin. Luomalla merkityksellistä sisältöä, josta asiakas hyötyy, rakennat samalla luottamussuhdetta asiakkaaseesi. Luot itsellesi asiantuntijamaista kuvaa ja näytät asiakkaallesi, että sinulle on tärkeää auttaa häntä. Blogia kannattaa päivittää kuitenkin aktiivisesti. Ei näytä kovin houkuttelevalta lukijan silmissä, mikäli viimeisin teksti on puolen vuoden takaa.

Sisällöntuottamisen voit aloittaa helposti esimerkiksi miettimällä ideoita, joista voisit kirjoittaa. Listaa itsellesi ylös ideoita valmiiksi ja mikäli inspiraatio ottaa vallan, kirjoita vaikka pari tekstiä. Sisältöä tuottamalla et häviä mitään. Asetu hetkeksi asiakkaan rooliin ja mieti mitä sinä haluaisit asiakkaana oppia ja tietää.

Lotta Luukkanen
Lotta Luukkanen
By | 2017-05-10T10:59:45+00:00 maaliskuu 24th, 2017|Yrityksen kehittäminen|0 Comments

Leave A Comment