Mainonta blogeissa: tunnistatko sen?

Blogit ja vlogit ovat jatkuvasti kasvattaneet suosiotaan ja markkinoijat huomasivat tämän jo hyvin varhain. Suosituimmat bloggaajat kirjoittavat työkseen ja voivat jopa elättää itsensä pelkän blogin kirjoittamisen avulla, joten alalla liikkuu paljon rahaa. Blogeihin ujutetaan sisältömarkkinoinnin keinoin mainoksia, joita lukijat eivät välttämättä aina edes huomaa. Miten markkinointi toimii blogeissa sekä vlogeissa ja kuinka voi erottaa mainokset aitojen päivityksien seasta?

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan. Blogeissa markkinointia voidaan ilmaista esimerkiksi ilmauksilla ”sponsoroitu” tai ”yhteistyö”. Monesti raja on erittäin häilyvä ja on vaikeaa erottaa onko kirjoituksen takana sopimus, vai suositteleeko kirjoittaja aidosti tuotetta tai palvelua. Monille bloggaajille lähetetään tuotteita ilmaiseksi, toivoen heidän pitävän tuotteesta ja tekevän positiivisen päivityksen tuotteesta. Tällöin kyseessä ei ole maksettu mainos, vaan normaali tuote-esittely.

Itse aloin lukemaan blogeja lehtien sijasta juuri niiden rehellisyyden ja luotettavuuden vuoksi. Luin aikaisemmin usein tuotearvosteluita sekä esimerkiksi kertomuksia bloggaajan arjesta. On ikävää huomata kuinka yhä useamman suositun blogin sisältö on muuttunut pelkästään kaupalliseksi markkinoinniksi. Blogimainonta ei kuitenkaan ole aina pelkästään negatiivinen asia. Moni bloggaaja ei suostu mainostamaan tuotetta, josta hän ei aidosti pidä. Yhteistyökuvioiden avulla blogeihin voi tulla uudenlaista sisältöä, joka voi innostaa kirjoittajaa jatkamaan kirjoittamista ja kokeilemaan uusia asioita.

Kiinnittävätkö lukijamme paljon huomiota mainontaan lukiessaan blogeja?

Emma Valtonen
Emma Valtonen
By | 2017-07-27T06:19:36+00:00 heinäkuu 27th, 2017|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment