Google My Business – Joka yrittäjän pakollinen työkalu

Keltaiset sivut. Tuo järkälemäinen tiiliskivi täynnä yritysten yhteystietoja ennen internetin yleistymistä. Digitalisaation myötä keltaiset sivut jäivät enää muistoksi, koska nykyisin kaikki tiedot löytyy helposti ja nopeasti Google -haun avulla. Blogissamme on aiemmin keväällä käsitelty Google -näkyvyyttä, mutta nyt tuomme esille nopean ja ilmaisen välineen, jolla nousta Google -haun kärkeen. Se on nykyajan keltaiset sivut, Google My Business.

 

Google My Business on nimensä mukaisesti Googlen tarjoama palvelu, joka nostaa yritystiedot helposti saataville pelkän haun perusteella. Alla kuva esimerkki hausta “ravintolat Lappeenranta”, jolloin heti ensimmäiseksi näkyy Google My Business -palveluun kirjautuneet yritykset. Hausta näkyy heti ravintolan nimi, sijainti sekä aukioloajat. Ravintolaa klikkaamalla saa auki vielä tarkemmat tiedot, joiden perusteella on helppo valita seuraava lounaspaikka, ikinä poistumatta Googlen omasta hausta.

 

 

Miten rekisteröityä Google My Business -palveluun?

 

Rekisteröityminen on helppoa. Ensin klikkaat itsesi sisään palveluun (www.google.fi/business), jonka jälkeen kirjaudut sisään omilla Google -tunnuksilla. Palveluun lisätään kaikki yrityksen yhteystiedot, kuvat ja muut tarvittavat tiedot. Tili tulee vahvistaa, joka tehdään perinteisesti vahvistuspostikortin avulla. Tämän jälkeen tilisi on valmis ja olet nykyajan keltaisilla sivulla.

 

Miksi rekisteröityminen on niin tärkeää?

 

Google My Business luo yritykselle julkisen identiteetin Googlelle, joka nostaa näkyvyyttä nopeasti ja vieläpä ilmaiseksi. Tämä väline tekee paikallisten pienten yritysten hakukonenäkyvyydestä helppoa niin, että jokainen osaa sen tehdä.

 

Hakukonenäkyvyyden lisäksi pääset palvelun avulla tarkastelemaan analytiikkaa millaisessa vuorovaikutuksessa olet asiakkaaseen. Pystyt seuraamaan kuinka usein yrityksesi on tullut haussa näkyviin ja kuinka monesti puhelinnumeroasi tai reittiohjeita on klikattu auki. Lisäksi näet kuinka monesti näkyvyys johtaa verkkosivukäyntiin.

 

Google My Businessin avulla voit myös luoda myös verkkosivut yrityksellesi. Palvelun kautta tehty sivusto on hyvin alkeellinen, mutta se voi olla monelle riittävä.

Miten itse panostaa omaan sijoitukseen?

  1. Täydelliset tiedot. Anna yrityksestäsi parhaat mahdolliset tiedot, jotka kuvaavat tuotteita ja palveluitasi mahdollisimman hyvin.
  2. Pidä profiilisi ajan tasalla. Mikäli yrityksesi muuttaa tai aukioloaikasi vaihtelevat, niin päivitä se saman tien profiiliisi. Google My Business tarjoaa tähän myös helppokäyttöisen sovelluksen, jolloin profiilin tietoja voi muuttaa missä ja milloin vain.
  3. Hallinnoi arvosteluja. Kun asiakkaasi arvostelevat tuotteitasi tai palveluitasi, niin vastaa palautteeseen. Tämä osoittaa aktiivisuutesi ja sen, että välität saamastasi palautteesta. Asiakkaitasi kannattaa myös kannustaa palautteen antamiseen, koska tämä nostaa sijoitustasi haussa.
  4. Panosta valokuviin. Valokuvat näyttävät nopeasti asiakkaallesi millainen on yrityksesi tunnelma ja millaisia tuotteita tarjoat heille. Tämän vuoksi esimerkiksi ravintoloista kannattaa ottaa sisäpuolelta kuva, koska tällöin asiakas näkee heti millaisesta ympäristöstä on kyse ja onko se juuri sitä, mitä hän etsii.

Nyt sinulla on Google My Business -palvelun peruselementit hallussa eli seuraava askel on ryhtyä töihin. Kannattaa panostaa profiiliisi, koska tällä tavoin voit saada helposti uusia asiakkaita. Mikäli tarvitset profiilin perustamiseen apua, me autamme siinä mielellämme.

Mikäli digitalisoituminen ja verkkoon siirtyminen aiheena on sinusta kiinnosta, niin Askel järjestää ensi keväänä Holiday Club Saimaalla tapahtuman nimeltä Digikaappaus, joka käsittelee juuri näitä aiheita. Lue lisää -> www.digikaappaus.fi.

Mari Varpenius
Twitter: @marivarpenius

By | 2017-10-24T12:58:27+00:00 lokakuu 24th, 2017|Yrityksen kehittäminen|0 Comments

Leave A Comment